KAARINA: valtuustoaloitte Ristimäen, eli Suomen vanhimman tiedossa olevan kirkkomaan kaivausten jatkumisen puolesta

Valtuustoaloite 13.3.2017

Kaarinan Perussuomalaisten valtuustoryhmän valtuustoaloitte Ristimäen, eli Suomen vanhimman tiedossa olevan kirkkomaan kaivausten jatkumisen puolesta

Kaarinan Ravattulan Ristimäellä tapahtuneet arkeologiset kaivaukset ovat tuoneet esille mielenkiintoista uutta tietoa 1100 ja 1200-lukujen hautauskulttuurista ja ovat osoittautuneet monella muullakin tavalla merkityksellisiksi. Kaivauksissa on löytynyt jäänteitä mahdollisesta kirkkorakennuksesta ja niitä kartoitetaan radiohiiliajoituksilla parhaillaan. Alue on täynnä hautoja, joiden määräksi on arvioitu 300. Kaivausten ja tutkimuksien pitäisi voida jatkua, koska alue on hyvin merkityksellinen Kaarinan historian tutkimukselle. Kyseessä on toistaiseksi vanhin kirkollinen rakennus maassamme ja samalla se on Suomen ainoa kirkollinen rakennus ajalta ennen maamme seurakunnallista järjestäytymistä.

Kaivauksiin ei ole kuitenkaan saatu rahoitusta ensi kesälle. Valtuustoaloitteessamme pyydämmekin Kaarinan kaupunkia tekemään rahalahjoituksen tähän tärkeään Kaarinan historiaa osaltaan avaavaan tutkimusprojektiin, jota Turun yliopiston arkeologian laitos suorittaa johtavan arkeologi Juha Ruohosen johdolla.

Kaarinan Perussuomalaisten valtuustoryhmä