KAARINA: VALTUUSTOALOITE KAARINAN YHTEISÖKOTIEN MUUTTAMISESTA OMAKSI YKSIKÖKSEEN

Yhteisökodeissa Onnela ja Ilona asuu vakituisesti 10 vanhusta ja se sijaitsee Kaarinan keskustassa. Kun yhteisökodit Onnela ja Ilona suunniteltiin niiden tarkoituksena oli sekä vanhusten yhteisöllinen ja turvallinen asuminen, että niissä asuvien vanhusten aktivoiminen. Ajatuksena oli, että yhteisökodeissa työskentelevät hoitajat mm. leipoisivat, järjestäisivät vaikkapa pieniä tietokilpailuja, pelaisivat muistipelejä ymv. hoidettavien kanssa ja kävisivät heidän kanssaan kirjastossa jne. Tämä kaikki aktivoisi siellä asuvia asukkaita ja pitäisi heidän kuntoaan parempana.

Tilanne yhteisökodeissa on nyt kuitenkin sellainen, että hoitajat ehtivät tuskin mitään näistä hienoista suunnitelmista toteuttaa koska kaikki heidän aikansa menee perushoitoihin. Hoitajia on myös iltaisin liian vähän. Illoissa on vain yksi hoitaja, joka hoitaa kahden yhteisökodin vanhuksia. Moni heistä tarvitsee apua täysin perustoiminnoissa, kuten esimerkiksi pukemisessa ja suihkuttamisessa. Kaiken tämän lisäksi yhteisökotien hoitaja voi saada kutsun lähteä hoitamaan vielä kotonaan asuvaa, huonokuntoista vanhusta, jolloin yhteisökodit jäävät kokonaan ilman hoitajaa. Onko tämä edes turvallisuusmääräysten mukaista toimintaa? Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että yhteisökodeista tehtäisiin oma yksikkönsä, sekä sinne palkattaisiin ainakin yksi hoitaja lisää, erityisesti iltavuoroon. Näin Onnelan ja Ilonan hoitajat pystyisivät toimimaan helpommin yhteisökotien alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti.

Kaarinassa 31.8.2020

Kaarinan Perussuomalaisten valtuustoryhmä