KAARINA: Kuntoiluportaiden rakentaminen

Kuntoiluportaiden rakentaminen

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut olemme saaneet urheilu- ja kuntoiluharrastajilta yhteydenottoja, että Kaarinasta puuttuu kuntoiluharjoittelua edesauttavat kuntoiluportaat.

Esitämme, että Kaarinan kaupunki voisi rakennuttaa portaat Piikkiöön kuntoilukäyttöön. Niitä voisi jokainen urheiluseura käyttää oheisharjoituksissa. Paimion mäkihyppyportaat ovat olleet hyvin suosittuja, mutta nykyään melko huonossa kunnossa. Kuuvuorella Turussa on todella hyvät raput treeniin, mutta Turku on niin kaukana, että urheiluseurojen on vaikea niitä Piikkiössä käyttää hyväksi ja toiseksi siellä on aina niin paljon rapputreenaajia, että vaikea mahtua sekaan. Rapputreenin suosio on suuri ja sitä voi jokainen harrastaa lajiin katsomatta. Pienellä investoinnilla saisimme paljon kuntoilun riemua Piikkiöön. Rapputreeni on todella tehokasta ja suosittua:

• Alavartalon lihakset, jänteet ja nivelet vahvistuvat. Erityisesti reisilihakset ja lonkankoukistajat saavat tehokasta treeniä.
  • Reidet ja pakarat kiinteytyvät ja sutjakoituvat.
  • Keskivartalon lihakset (vatsaja- selkälihakset) aktivoituvat, joten vatsasta tulee litteämpi ja selkä vahvistuu.
  • Kunto kohenee ja hapenottokyky paranee, erityisesti jos rappusia noustaan kovaa vauhtia.
  • Energiankulutus tehostuu, sillä oman kehon kannattelu portaita kivutessa vaatii paljon energiaa.
  • Sopii kaikenikäisille, kuntoisille ja kaikkien urheiluseuroille, lajista huolimatta, kotiäideille, palomiehille, koulujen liikuntatunnille jne.

Ehdotettuja paikkoja

• Kehityksen pururadan yhteyteen esim. kuntoradan ja 110-tien välissä on käyttämättömänä lumilautamäki. Sen ja kuntoradan välissä olisi hyvä rinne portaille. Lumilautamäen valonheittimiä (ovat yhteydessä kuntoradan valoihin) suuntaamalla saisi portaisiin valon.
  • Liikuntahallin urheilukentän läheisyyteen esim. vanhan kunnan talon läheisyyteen tai viereiseen metsään.
  • Liikuntahallin urheilukentän päässä olevan uuden parkkialueen läheisyyteen. Hyvä maasto juuri portaille. Ehkä kentän valoja voisi hyödyntää rapuissa.

Talkooväkeä varmasti löytyy urheiluseuroista, jos pysyttämisessä tarvitaan apukäsiä.

Hyvinvoinnin edistäminen ja ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon panostaminen on ollut ketterän ja edistyksellisen Kaarinan toimintamalli. Esitämme, että kaupunki toteuttaisi kuntoiluportaat Piikkiön alueelle pilottihankkeena. Hankkeen kokemusten perusteella arvioitaisiin kuntoiluportaiden jatkototeuttaminen esimerkiksi Kaarinan keskusurheilukentän tai Kaarinateatterin läheisyyteen ja Littoisten kaupunginosakentän läheisyyteen.

Toivomme ettei aloite hautaannu byrokratian paperipinoihin, vaan tuottaa tuloksen jo kevään 2016 aikana.

SDP:n, Perussuomalaisten ja Vasemmistoliiton valtuutettuja