KAARINA: Kaarina siistiksi kevään tullen

Valtuustoaloite

23.1.2017

Kaarina siistiksi kevään tullen

Kaarinasta löytyy alueita, joille ilmestyy luvattomia kaatopaikkoja kerta toisensa jälkeen. Kaupungin edustajat siivouttavat roskatut kaupungin omistamat alueet kaikkien yhteisellä kustannuksella eli veronmaksien piikkiin. Kaatopaikan löytyessä yksityisen maanomistajan alueelta kaatuu siivoaminen hänen kontolleen, vaikkei hänellä olisi roskaamiseen osaa eikä arpaa. Kalliit jätehuollon kustannukset aiheuttavat roskaamisen lisääntymistä, yleisen viihtyvyyden laskua ja naapurusriitojen lisääntymistä.

Tuota roskaamista Kaarinassa on luvattoman paljon. Lehtiä ja oksia viedään omilta tonteilta naapurin metsään, tai kaupungin maille ilman lupia.

Roskaaminen on sellainen asia, johon ei oikein ole riittäviä valvontakeinoja. Tilannetta voisi kuitenkin jonkin verran parantaa tiedotusta lisäämällä ja ehkä siisteyskampanjallakin ”Kaarina siistiksi kevään tullen !” Siisteyskampanjaa kannattaisi lähteä edistämään asukas- ja omakotiyhdistysten kanssa kumppanuuden kautta. Kaupunki voisi toimittaa puutarhajätteen vastaanottolavoja keväisin asuntoalueille ja asukas- ja omakotiyhdistykset siistiä alueitaan, sekä jakaa ympäristötietoutta roskiin ja jätteisiin liittyen.

Esitämme, että kaupunki käynnistää ”Kaarina siistiksi kevään tullen!” –kampanjan.