Sisäilmaongelmat Kaarinassa

Julkaisuvapaa tiedote

Sisäilma oireiluttaa. Kaarinassa keskustelu käy kuumana tällä hetkellä Hovirinnan koulukiinteistön osalta: sähköpostit laulavat ja somessa kuohuu.

Kaarinan Perussuomalaiset ovat huolissaan julkisten ja yksityisten kiinteistöjen sisäilmaongelmista. Perussuomalaisten vuoden 2017 valtakunnallisessa kuntavaaliohjelmassa todettiin mm. seuraavaa: “Homerakentaminen kuriin ja sisäilma kuntoon. Laadukkaaseen rakentamiseen tulee kiinnittää huomiota, kun kyse on lapsista. Homekoulukierteille on saatava loppu. Rakentaminen kaipaa kokonaisvaltaisia korjausliikkeitä.” Lisäksi useat kaarinalaiset ehdokkaat nostivat sisäilma-asiat esiin tärkeänä osana omaa henkilökohtaista kampanjaansa.

Olemme järkyttyneitä Hovirinnan koulukiinteistön tilanteesta. Nyt esille nousseissa tutkimuksissa ja kuntoraporteissa vuosilta 2013 ja 2014 kerrotaan vakavista ongelmista. Ihmettelemme, miksi ongelmiin ei ole puututtu voimakkaasti. Virkamiesten mukaan kaikki on korjattu, vaikka tämä ei pidä paikkaansa esim. liikuntasalin osalta. Tehdyistä korjauksista huolimatta lapset ja aikuiset oireilevat. Myös ympäristö- ja lääketieteen professori Putuksen mukaan Hovirinnan koulukiinteistö on pahoin sisäilmaongelmainen ja mikrobivaurioinen. Tilanne siellä on vakava ja terveysriski merkittävä.

Perussuomalaiset ovat Kaarinassa johdonmukaisesti tarttuneet koulujen sisäilmaongelmiin, kuten Valkeavuoren C-rakennuksen osalta nähtiin. Saamiimme faktoihin perustuen vaadimme Hovirinnan koulukiinteistön osalta vastaavaa: Hovirinnan koulukiinteistön sekä suomen- että ruotsinkielisille oppilaille on saatava asianmukaiset väistötilat välittömästi ja uutta kaksikielistä yhtenäiskoulua on ryhdyttävä suunnittelemaan ripeästi.

Asiat on saatettava pikimmiten kuntoon. Koulujen on oltava terveellisiä niin lapsille kuin aikuisillekin. Ihmisten terveys ja turvallisuus on ensisijainen asia.

Kaarinassa 4.5.2017

Kaarinan Perussuomalaisten valtuustoryhmä