SAUVO: Tuulivoimalan rakentamisen suojaetäisyys (2016)

Steningen tuulipuisto puhututti Sauvossa muutamia vuosia sitten.
Perussuomalaisten Jarkko Ahonen teki systemaattista työtä kunnanhallituksessa asian kaatumisen eteen. Koko perussuomalaisten ryhmä oli tämän takana. Kuntalaisten oma aktiivinen rooli aloitteineen sekä perussuomalaisten systemaattinen toiminta johti lopulta siihen, että luottamushenkilöiden mieli asiassa muuttui, eikä tuulipuistoa rakennettu.

”Kun huomioidaan Steningen tuulipuiston osayleiskaavaehdotusalueen lähialueen vapaa-ajanasutuksen suuri määrä, varsin lyhyt etäisyys lähimpään vakituiseen asuntoon, mahdolliset vaikutukset lähialueen matkailuelinkeinoon sekä kuulemisen kautta saatu palaute, edellytyksiä Steningen tuulipuiston osayleiskaavan hyväksymiselle ei ole olemassa.”

Tämä esitys voitti lopulta kunnanvaltuuston kokouksessa 6.6.2016 äänin 18-3. Tähän vaikuttivat perussuomalaisten määrätietoinen toiminta sekä kuntalaisten aktiivisuus.

Perussuomalaiset tekivät ennen asian lopullista ratkaisua vielä valtuustoaloitteen tuulivoimaan liittyvästä aiheesta.

Valtuustoaloite, Tuulivoimalan rakentaminen

Valtuustoaloite 21.03.2016

Sauvon Perussuomalaiset

Jarkko Ahonen

Sauvon Perussuomalaiset esittää valtuustoaloitteena, että Sauvossa otetaan käyttöön tuulivoimarakentamisessa suojaetäisyys, joka on kymmenen kertaa tuulivoimalan napakorkeus.