SAUVO: Matkaparkin perustaminen Sauvoon

Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 31.5.2021 seuraavan aloitteen:

MATKAPARKIN PERUSTAMINEN SAUVOON

Asuntovaunu- ja autoharrastajien määrä on jatkuvassa kasvussa, samoin kun kotimaanmatkailu Suomen luonto- ja kaupunkikohteisiin. Suomen leirintämatkailun tulo- ja työllisyysvaikutusten seurantatutkimuksen mukaan matkaparkeille on kovasti kysyntää. Matka-ajat ovat pidentyneet, rahankäyttö lisääntynyt ja sesonki laajentunut kesäkuukausista pitkälle kevääseen ja syksyyn.

Matkaparkit ovat matkailuautoille varattuja parkkipaikkoja, joihin voidaan liittää myös muita palveluita, kuten esimerkiksi kemiallisen vessan tyhjennys, vesipiste ja sähköliitäntä. Matkaparkit voivat olla maksuttomia, mutta yleensä niillä peritään pieni yöpymismaksu. Joskus maksu otetaan vain sähkön käytöstä, jos sähköä on tarjolla. Myös mahdollisesti tarjolla olevista palveluista voidaan periä maksu. Matkaparkit on tarkoitettu lyhytaikaiseen, korkeintaan parin vuorokauden mittaiseen leiriytymiseen eivätkä näin kilpaile leirintäalueiden kanssa. Matkaparkkien palvelut ovat myös leirintäalueita vaatimattomammat.

Sauvon mielenkiintoiset vierailukohteet, kaunis luonto sekä erinomainen sijainti turisteja vetävän saariston portilla tukevat matkaparkin perustamisen mielekkyyttä. Paikalliset yrittäjät saavat matkaparkkipalvelun myötä lisää asiakkaita ja kunnan vetovoima matkailukohteena kasvaa.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää matkaparkin perustamista Sauvoon matkailun ja yrittämisen edistämistoimenpiteenä.

31.5.2021

Silvia Koski ja Jarkko Ahonen